Klikkejä satelee mutta millä brändikuvalla – tekoäly maksetussa mainonnassa

Tekoälyn jalkauduttua kaikkialle, se on vallannut myös maksetun mainonnan alustat, vaikuttaen laaja-alaisesti niin alustojen tekniseen puoleen kuin niiden tarjoamiin ominaisuuksiin. Tekoälyä voi nyt hyödyntää maksetun mainonnan eri vaiheissa – esimerkiksi sijoittelussa ja kohdeyleisöjen luomisessa, visuaalisessa ja tekstillisessä sisällöntuotannossa sekä tuotteiden ja linkitysten poimimisessa mainoksiin. 

Mutta kun tekoäly määrittää täysin edellä mainitut osa-alueet, tavoittaako yritys oikeita ihmisiä? Entä onko yleisölle näytetty sisältö laadukasta, ja vieläpä brändi-ilmeen mukaista? Maksetun mainonnan asiantuntijamme Katriina pohtii blogissaan tekoälytoimintojen laajempaa käyttöä maksetussa mainonnassa. 

Metan tekoälytyökalut – miksi niitä käytetään?

Tekoäly tarjoaa tehokkaita keinoja maksetun mainonnan tehostamiseen. Se voi ideoida mainostekstejä, nopeuttaa kampanjoiden suunnittelua ja optimoida mainontaa reaaliaikaisesti. Esimerkiksi Meta Advantage+ -työkalut hyödyntävät koneoppimista automaattiseen kohdentamiseen ja sijoitteluun, mikä voi parantaa kampanjoiden tuottoa ja vähentää manuaalista työtä. Lisäksi tekoäly osaa yhdistellä eri sisältöelementtejä testaten, mitkä yhdistelmät toimivat parhaiten. Tietyissä tapauksissa tekoälyn hyödyntäminen kannattaa – mutta onko se aina oikea ratkaisu?

Olen työssäni törmännyt kampanjoihin, jotka on rakennettu lähes kokonaan tekoälyn varaan. Syynä on ollut joko luottamus algoritmiin tai halu tehostaa tekemistä. Ja tottahan se on: mainokset saa pyörimään huomattavasti nopeammin kuin ennen. Mutta mitä jää piiloon, kun luovutaan inhimillisestä harkinnasta?

Mikä voi mennä metsään?

Otetaan esimerkiksi Metan mainosalusta, jonka kautta yritykset tekevät mainontaa muun muassa Facebookissa ja Instagramissa. Kun mainostaja antaa tekoälyn optimoida kohderyhmän automaattisesti ilman tarkkaa manuaalista määrittelyä, ei ole aina täysin selvää, ketkä mainokset lopulta tavoittivat – tai kuinka tarkasti kohdennus vastasi tavoitteita. 

Kun tekoäly päättää myös mainosten sijoittelun, ne saattavat päätyä ympäristöihin, joissa niiden ei tulisi näkyä. Kuten esimerkiksi alustoille, jotka eivät vastaa yrityksen arvoja, tai joilla bottien eli automaattisesti toimivien ohjelmien määrä on raportoitu suureksi. Tällöin tulokset voivat näyttää hyvältä pintapuolisesti, mutta eivät perustu aitoon käyttäjäkäyttäytymiseen.

Jos tekoäly tuottaa sisällön täysin itsenäisesti – yhdistellen otsikoita ja tekstikappaleita, lisäten kuvatekstejä tai musiikkia ilman tarkkaa ohjausta – syntyy riski, että lopputulos ei ole laadukas tai vastaa yrityksen brändi-ilmettä ja ääntä.

Läpinäkyvyys – vai sen puute?

Yksi tekoälyn suurimmista haasteista mainosalustoilla liittyy läpinäkyvyyteen. Kun tekoäly tekee päätöksiä, se ei aina kerro, miksi se valitsi juuri tietyt elementit tai yleisöt. Tämä voi vaikeuttaa tulosten tulkintaa ja mainonnan kehittämistä. Kun ei tiedetä, mikä toimi ja miksi, kampanjoiden optimointi ja analysointi muuttuu helposti arvailevaksi eikä parhaita toimia tulevaisuudelle voida määrittää. 

Pahimmillaan yritys voi päätyä maksamaan mainonnasta, joka ei tavoita olennaista yleisöä, esittää sisällön epäselvästi ja on ristiriidassa brändin kanssa. Tällöin mainonta ei ainoastaan jää tehottomaksi – se voi jopa heikentää brändimielikuvaa ja vaikeuttaa luottamuksen rakentamista. Näennäisesti klikkejä saattaa kertyä runsaasti, mutta pinnan alla käyttäjät eivät oikeasti kiinnostu, sitoudu tai siirry lähemmäs ostopolkua.

Tekoäly apurina – ei strategisena päättäjänä

Tekoäly on erinomainen työkalu, joka voi vauhdittaa ja vahvistaa maksetun mainonnan tuloksia. Se ei kuitenkaan toimi aivoina strategian takana. Kun tekoälyä käytetään tietoisesti ja liiketoiminnan tavoitteisiin sidottuna, se auttaa viemään tuloksia oikeaan suuntaan. Kuitenkin ainoastaan ihmisen tekemä strateginen harkinta voi varmistaa, että sisältö on laadukasta ja yrityksen arvojen mukaista, viestit puhuttelevat oikeaa yleisöä ja vahvistavat positiivista brändikuvaa. Lopulta mainontaa tehdään aina ihmiseltä ihmiselle – ja juuri siksi inhimillisellä otteella on merkitystä.

Kaipaako yrityksesi maksettua mainontaa? Ota yhteyttä ja katsotaan parhaat vaihtoehdot yrityksellesi. 

Next
Next

Sisällöntuotanto B2B-myynnin tukena – näin viet asiakasta eteenpäin pitkissä ostoprosesseissa