Millainen on brändisi tarina? Tarinankerronta sisältömarkkinoinnin keinona

Kahvikuppi ja tietokone.

Tarinankerronta on vaikuttava markkinoinnin ja brändinrakennuksen keino. Tarina jää paremmin mieleen kuin tiedottava viestintä – se aiheuttaa tunnereaktion, joka jättää yksittäisiä faktoja vahvemman muistijäljen.

Tarinoiden voima piilee siinä, että ne tarjoavat lukijalle samaistumispintaa. Tarina tarjoaa tuttuja elementtejä, joihin tarttua ja joita peilata omiin kokemuksiin. Samaistumisen kokemus puolestaan tuo mukanaan sitoutumista ja voi auttaa luomaan aitoja yhteyksiä.

Mutta miten löytää ja rakentaa juuri oman brändisi tarina? Millainen tarina jää lukijan mieleen ja puhuttelee juuri sinun kohderyhmääsi? Tässä tekstissä paneudumme juuri näihin teemoihin.

Brändin tarina ei ole sama asia kuin yrityksesi historia

Usein yrityksen verkkosivuilla on osio, joka on nimetty “tarinamme”. Mitä osiosta löytyy? Usein tarina on aikajana yrityksen perustamisesta ja merkittävistä tapahtumista vuosien varrella.

Yrityksen historian yksityiskohtainen listaaminen ei kuitenkaan herätä tunnetta tai tarjoa samaistumispintaa. Jaksatko edes lukea jokaista historian käännettä? Jos et satu olemaan hurjan kiinnostunut juuri tämän yrityksen historiasta, ehkä et.

Brändin tarina ei ole vain yrityksen historiikki.

Brändin tarina löytyy historian tapahtumien väleistä – se löytyy motivaatiosta ja palosta yrityksen olemassaolon taustalla.

Tarina kiteyttää sen, miksi yritys on olemassa. Se kuvaa arvoja tekojen takana, eteenpäin ajavia voimia, vastoinkäymisistä selviämistä ja sitä, miksi vaikeudet oli voitettava.

Keinoja brändin tarinan löytämiseen

Oman brändin tarinaa voi lähteä etsimään kysymällä: jos yritykseni olisi kirjan hahmo, kuka se olisi?

Pohdi:

  • Jos yritykseni olisi kirjan hahmo, mikä ajaa hänet toimintaan kirjan alussa?

  • Millaisia esteitä hän kohtaa kirjan aikana?

  • Mikä sisäinen palo saa hänet jatkamaan eteenpäin esteistä huolimatta?

Kuvittelemalla itsesi ja yrityksesi kirjan hahmoksi, hahmotat paremmin, minkälaisia motivaattoreita yrityksesi taustalta löytyy. Nämä motivaatiotekijät ovat tarinasi perustukset: ne kuvaavat sitä, miksi yrityksesi on olemassa.

Brändin tarinaa hahmotellessasi voit pohtia tyypillisiä tarinan rakenteita. Olisiko brändisi tarina esimerkiksi joku näistä klassikoista:

  • Sankarin matka: sankari lähtee (fyysisesti tai kuvaannollisesti) matkaan ja palaa voittajana, ehkä itsekin muuttuneena ja uutta itsestään oppineena. Tällaisia tarinoita ovat esimerkiksi Taru sormusten herrasta ja Tähtien sota.

  • Ryysyistä rikkauteen: oman ahkeruuden ja periksiantamattomuuden voimalla sankari nousee vaatimattomista lähtökohdista menestykseen. Klassisia esimerkkejä “ryysyistä rikkauksiin” -tarinoista ovat Oliver Twist ja Slummien miljonääri.

  • Tehtävä: sisäinen palo ajaa sankarin tavoittelemaan jotain määränpäätä keinolla millä hyvänsä. Esimerkki tällaisesta tarinasta ovat vaikkapa Indiana Jones -elokuvat.

Yrityksen tai brändin asettaminen klassiseen kirjaan tai elokuvaan sankarin asemaan voi tuntua hassulta. Kuitenkin asettuessasi sankarin rooliin, voit hahmottaa helpommin, mikä on perimmäinen motivaatio yrityksesi taustalla: haluatko osoittaa voivasi menestyä vaatimattomista lähtökohdistasi huolimatta, vai pyritkö ratkaisemaan jonkin epäkohdan ympäröivässä yhteiskunnassa?

Vältä sudenkuopat — seuraa tarinasi punaista lankaa

Tarinasi lähtee liikkeelle siitä, miksi yrityksesi on olemassa. Tämän perimmäisen olomassaolon syyn voi löytää esimerkiksi äskeisen tarinaharjoituksen avulla. Kun tämä motivaattori yrityksen taustalla on selvillä, lähdetään seuraamaan tätä punaista lankaa kohti tarinan seuraavia vaiheita.

Jos halusit korjata jonkin epäkohdan, miten lähdit ideoimaan sen ratkaisemista? Millaisia haasteita ja esteitä kohtasit matkalla ja miten selvitit ne? Millaisia tunteita matka sinussa herätti? Näin tarinasi lähtee rakentumaan!

Kun hahmottelet brändisi tarinaa, on myös hyvä välttää yleisiä sudenkuoppia. Esimerkiksi nämä yleiset virheet voivat nakertaa tarinasi uskottavuutta tai heikentää sen samaistumispintaa:

  • Liian kiillotettu, epäuskottava tarina. Varmista siis, että tarinasi tuntuu aidolta – tuo mukaan henkilökohtaisia anekdootteja, ja kuvaa myös vastoinkäymisten ja onnistumisen aiheuttamia tunteita.

  • Liika keskittyminen yritykseen itseensä asiakkaan sijaan. Keskity siihen, miten yrityksesi palvelee asiakkaitaan ja asiakkaiden auttamisen roolia tarinan etenemisessä.

  • Epäjohdonmukaisuus eri kanavissa. Laadi ensin koko tarina, ja vasta sitten pilko se osiin eri kanavia varten. Mennään seuraavaksi konkreettisiin vinkkeihin, miten tuot tarinasi esiin eri sisällöissä!

Vaaleanpunaiset kukat ja tyhjä muistivihko.

Näin markkinoinnin sisällöt kertovat tarinaasi

Kun olet hahmotellut brändisi tarinan – alkuun sysäävä ajatus tai tapahtuma, haasteet ja vastoinkäymiset, voitokas loppuhuipennus – voidaan sitä alkaa hyödyntää erilaisissa markkinoinnin sisällöissä.

Tarinasi voi näkyä esimekriksi seuraavanlaisissa sisällöissä:

  • Verkkosivuillasi “Meistä” tai “Tarinamme” -osiossa: täällä tarinasi saa olla näkyvillä koko komeudessaan, auki kirjoitettuna!

  • Somejulkaisuissa: voit kertoa pätkiä tarinastasi, kuvata motivaatiota tai haasteita pala palalta.

  • Blogissa, asiakastarinoissa ja uutiskirjeissä: tarinasi kulkee taustalla jokaisessa tekemässäsi julkaisussa, punaisena lankana, joka selittää, miksi yritys ja brändi on olemassa.

Kun alat suunnitella käytännössä tarinasi kertomista, auttavat sinua sisältöstrategia, sisältösuunnitelma ja johdonmukainen sisällöntuotanto:

Sisältöstrategia antaa tarinalle raamit: missä kanavissa yleisösi tavoitetaan (esim. LinkedIn, Instagram, uutiskirje, tapahtumat) ja millaisella äänensävyllä sitä kerrotaan (asiallinen, innostava, empaattinen, humoristinen). Sisältöstrategia kertoo, missä ja miksi tarinaa kerrotaan.

Sisältösuunnitelma vie strategian käytäntöön. Suunnitelmaan kirjataan, millaisia sisältöjä halutaan julkaista, milloin ja missä kanavissa – sen avulla hahmotat konkreettisesti, mitä on tehtävä ja kalenteroit toimenpiteet.

Sisällöntuotanto vie suunnitelmat käytäntöön. Nyt on aika tuottaa sisältöjä. Ensimmäinen vaihe on kirjoittaa tarinasi ylös. Se julkaistaan ensimmäiseksi ehkä omilla verkkosivuillasi, minkä jälkeen 

Ammattitaitoinen sisältökumppani voi auttaa sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Sisällöntuottajat.fi auttaa sinua löytämään tarinasi, laatimaan sisältösuunniltelman, ja toteuttamaan esimerkiksi artikkelit ja somesisällöt.

Etkö vielä tiedä, miten lähtisit liikkeelle sisältömarkkinoinnissa? Laita meille viestiä, pohditaan yhdessä!

Pidä hatustasi kiinni, sillä täältä löydät lennokkaita ideoita ja maagisia toteutuksia!

Next
Next

Miksi jokaisella yrityksellä pitäisi olla toimivat verkkosivut